Wanneer u de praktijk belt voor een afspraak dan stelt de assistente u een aantal vragen zoals:
- Wat zijn de klachten?
- Hoelang bestaan de klachten al?
- Zijn er bijkomende symptomen zoals koorts, misselijkheid of duizeligheid?
- Heeft de patiënt een medische geschiedenis van bepaalde aandoeningen (bijvoorbeeld hartproblemen)?
- Is de klacht plotseling begonnen of geleidelijk?
Op basis van uw antwoorden kan de doktersassistente de ernst van de klachten inschatten en bepalen op welke termijn u door een dokter moet worden gezien. Op deze manier kan de assistente de agenda van de dokter beter inplannen en krijgt iedereen de juiste zorg op het juiste moment.
Het is niet altijd nodig om door een dokter gezien te worden. De assistente kan u in dat geval geruststellen en voorzien van een zelfzorg advies. Deze adviezen zijn terug te lezen op Thuisarts.nl. Hier staat ook wanneer u opnieuw contact op moet nemen met de praktijk.
De doktersassistente is een medisch zorgprofessional. Zij is opgeleid om u de juiste vragen te stellen en een goede inschatting van de ernst van de klachten te maken. De doktersassistente is net als alle medewerkers in de huisartsenpraktijk gehouden aan een geheimhoudingsplicht.
Wanneer u een afspraak wilt maken via MijnGezondheid.net dan moet u ook eerst een aantal vragen beantwoorden. Dit is vergelijkbaar met de vragen die de doktersassistente u stelt. Op die manier worden de beschikbare plekken op het spreekuur zo goed mogelijk benut.
U kunt bij de assistente verder terecht voor:
- Herhaalrecepten
- Het meten van de bloeddruk
- Aanstippen van wratten
- Verbinden van wonden
- Oren uitspuiten
- Hechtingen verwijderen
- Zwangerschapstest
- Urine onderzoek
- Suiker- en Hb-controle
- Uitstrijkjes (in het kader van het bevolkingsonderzoek)
- Vaccinaties
- Zwachtelen en tapen
- Verstrekken van informatiefolders